Honlap használhatósági kritériumai I.

Egy honlap nem a készítőjének szól! Attól, hogy neki tetszik, nem biztos, hogy másoknak is ugyanaz lesz a véleménye. Egy olyan kérdéssort állítottam össze, amin végigmenve egyértelműen kiderül egy honlapról, használható-e.

Honlap használhatósági kritériumai I.

Az alapkritériumok annyira fontosak, hogy Amerikában közhasznú oldalt ezek hiányában nem szabad közpénzen indítani. Első sorban vakok, gyengénlátók, színtévesztők érdekeit szolgálják, de az összes felhasználó előnyt kovácsolhat alkalmazásukból, hiszen mindannyian egy könnyen használható honlapot olvashatnak.

A honlap célja

A honlaptervezés kezdetekor meg kell határozni a honlap célját, célközönségét. Tudni kell, miről fog szólni, és milyen célközönségnek készül. Átgondolt, alapos tervezés után szabad csak nekilátni a megvalósításnak, máskülönben a később kiderülő hibákat csak nagy munka árán lehet korrigálni.

  • Meghatároztuk a honlap célját? Mivel értük el, ha elértük?

  • Ha nem értük el mi hiányzik?

  • Megfelelő célokat tűztünk ki?

  • Mi a stratégia és szempontrendszer a webhely készítése során?

A kezdőoldal a főoldal

A nyitó oldal ne igényeljen kiegészítő programot. Ne legyen flash oldal, ne tartalmazzon Java script-et, vagy ha ez elkerülhetetlen, legyen biztosítva kerülőút, különben a ?felkészületlen? látogató lehet, el se jut a honlap belső oldalaira. Meghosszabbítják a bevezető utat és lehet, hogy a keresőrobotok se látják az oldalt, mivel hiányoznak a számukra látható linkek. Ha mégis intro-val kezdődik a honlap, annak átugrását lehetőségként mindenképp meg kell hagyni a látogató számára. Azt is egyértelműen tudtára kell adni a felhasználónak, ha az intro után nem automatikusan, hanem felhasználói cselekvésre lép az oldal a valódi nyitólapra.
A kezdőlap a honlap legfontosabb része! Honlaptervezés közben felépítését ezzel a szemlélettel kell kialakítani. Az átlagos internetező maximum 10 másodperc alatt dönti el egy weboldal tartalmáról, érdemes-e maradnia, vagy máshol nézzen a keresett információ után. Ennyi idő alatt kell neki olyat nyújtani, amivel marasztalni lehet. Ennek elérése kreativitást és tapasztalatot igényel. Tudni kell, mi fogja meg a látogatót, mi kelti fel érdeklődését, hívja fel figyelmét, hogy azt mondja: Érdemes tovább olvasnom!

  • A nyitólapból következtetni lehet honlap témájára, a cég tevékenységére?

  • Első benyomásra megnyerő a honlap nyitó oldala?

  • Elég gyors az oldal letöltődése?

Többet szeretne tudni a használhatóságról?
Cikkeinken kívül ezt hírlevelünkben tudjuk biztosítani! Kezdetnek adunk 41 tippet, amivel egyrészt felmérheti meglévő honlapját, másrészt felkészülhet következő honlapja hatékonnyá tételére. Próbálja ki kötelezettségek nélkül!

Navigáció

Hasonlóan a nyitó oldalhoz, a navigáció sem épülhet olyan elemekre, melyekhez nem tud minden felhasználó hozzáférni. Itt sem arról van szó, hogy kerülni kell e technikák használatát, hanem, alternatívát kell szolgáltatni, hogy más úton is navigálni lehessen az oldalt. Ennek hiányában egy helytelen navigációs megoldással nem csak a felhasználókat, hanem akár a keresők robotjait is kizárhatjuk a weboldalról.
Kerülendő megoldás a linkek új ablakba történő megnyitása az oldalon belüli navigálás közben. Ez a módszer ugyanis az ablakok elszaporodását eredményezi a látogató gépén, ami nem csak a navigálást teszi lehetetlenné, de az olvasó elvesztését is kockáztatja. Természetesen megengedett az új ablak nyitása egy kép nagyobb méretben történő megnyitása esetén, vagy külső linkre való ugrás alkalmával, de erősen ajánlott ezeket a linkeket egyértelműen megkülönböztetni társaitól.
Egyéb lehetőségek is nyílnak az oldalon történő navigáció elősegítésére. A kulcsszavas keresés ugyan kiegészítő programot igényel, de segítségével könnyedén megtalálható a keresett téma.
Fontos! A Weben az aláhúzás csak linket jelölhet!

  • Könnyű eligazodni a honlap struktúrájában? Logikus a felépítés?

  • Elsőre látható az oldal szolgáltatásválasztéka?

  • A cég, vagy honlap logoja a főoldalra visz vissza, segítve a navigációt?

  • Sok idő, mire egy dolgot megtalálni az oldalon?

  • Sitemap (tartalomjegyzék) található az oldalon?

  • Kiegészítő programok segítik a keresést?

  • A struktúra vezeti a felhasználót, vagy magától teng-leng?

  • Csak a linkek vannak aláhúzva?

Iratkozzon fel hírlevelemre, ahol olyan hasznos tippeket olvashat, amit nem mindenkivel osztok meg!

Kép és háttér

A képek fontos részei a honlapnak. Mivel az emberek többsége vizuális típus, így az illusztrációk hatása az oldal megítélése szempontjából döntő jelentőségű. Azonban használatukkal óvatosan kell bánni, hiszen méretük jelentősen megnöveli az oldal letöltési idejét, és próbára teszi a látogató türelmét. Ezért lassú internet kapcsolattal rendelkező látogatók gyakran kikapcsolják a képek megjelenítését böngészőjükben, de a szöveges böngészőt használók gépén se jelenik meg az illusztráció. A képet helyettesítő szöveg nem hiányozhat az oldalról!
Főleg a kezdő webfejlesztők hibája, hogy rosszul megválasztott képekkel dolgoznak, ami nem csak a figyelmet tereli el, hanem az igénytelenség látszatát is kelti. A képek használata sok odafigyelést és tudást igényel. Külön cikket szentelünk nekik.
A honlapok héttereivel sokan szeretnek trükközni. Beraknak oda mindent, csak, hogy elvonják a látogató figyelmét a tartalomról. Pedig alapkövetelmény, hogy a háttér egyszínű legyen. Tilos mintákat, képeket tartalmaznia, ha mégis óhatatlanul szükség van a szöveg mögé mintát elhelyezni, elmosódott, kevéssé kontrasztos ábrákat használjunk. Az indok egyszerű: a gyengén látók egyáltalán, a többi felhasználó kevéssé fogja látni és olvasni a szöveget.

  • Képi file-ok nagysága nem nyújtja meg túlságosan a letöltési időt?

  • Léteznek az oldalon képeket helyettesítő feliratok?

{fcomment}

Csatlakozz a lokális Facebook
csoporthoz és kérdezz!

Lokális marketing facebook csoport