Honlap használhatósági kritériumai II.

Hogyan használjuk a - nem elhanyagolható - marketinget? Miként rendeljünk hangokat a honlaphoz? Milyen legyen a honlap legfontosabb eleme:
a szöveg? Ha a szabályokat követjük, nem fogunk mellé, és a látogatottsági statisztika megmutatja látogatóink háláját.

Honlap használhatósági kritériumai II.

Marketing

A marketing téma megérdemel több külön cikket is, amire sort is kerítünk de az alapvető megfeleléseket itt is mindenképp meg kell, hogy osszam a kedves olvasóval.
Nem is honlap egy honlap, ha nem található meg a keresőkben, katalógusokban, azaz nem érhető el a látogatók számára. Önmagában még nem elég, ha megtalálták a weboldalt, a honlap elolvasására és a kapcsolat felvételére kell bírni a látogatót. Amint a látogatóból törzsvendéget sikerült kovácsolni, az oldal elérte célját. Sok munka, jól felépített, bő tartalom és aktív kommunikáció. Ezek a kulcsszavai a sikernek.

  • Megtalálható a honlap az internetes keresőkben és katalógusokban?

  • Könnyen meg lehet találni az oldalon a kapcsolatfelvétel lehetőségét?

  • Több alternatíva is van kapcsolat felvételére?

  • Ráveszi a látogatót, keresse fel a honlap tulajdonosát?

  • Hogyan lehet megtalálni webhelyet?

  • Szerepel-e az oldal a keresőkben, katalógusokban, linkgyűjteményekben?

  • Mekkora a webhely látogatottsága?

Letöltési idő és a honlap mérete

Mint már említettem a cikksorozat első részében, az internet böngészése közben az ember nem a türelméről híres. Ha a honlap 3-5 másodperc alatt nem töltődik be, a látogató nem fog tovább várni. Vannak ugyan alapvetően képekre épülő oldalak, amiknél a látogató hajlandó kivárni, hasonlóan a lassabb internet kapcsolattal rendelkező felhasználókhoz, akik tisztában vannak kapcsolatuk képességeivel ? de őket se várassuk feleslegesen.
Minnél gyorsabb ugyanis egy oldal, annál folyamatosabbnak érzi a felhasználó a kapcsolattartást. A felhasználói élmény megmarad és a látogató szívesen tölti idejét oldalunkon.

  • Akadályozzák a letöltés sebességét fölösleges képek?

  • Az oldal letöltődési ideje maximum 3-5 másodperc?

  • Nem túl sok a nagy méretű flash animáció az oldalon?

  • Figyelembe vannak véve a különböző képernyő méretek?

Többet szeretne tudni a használhatóságról?
Cikkeinken kívül ezt hírlevelünkben tudjuk biztosítani! Kezdetnek adunk 41 tippet, amivel egyrészt felmérheti meglévő honlapját, másrészt felkészülhet következő honlapja hatékonnyá tételére. Próbálja ki kötelezettségek nélkül!

Hang

A hangulat fokozására, vagy hatás fokozása érdekében néhány honlapra zenei aláfestést, vagy a gomboknak hangeffekteket szoktak adni. Hangulatos, de nem ajánlott módszerek ezek. Ne legyen háttérzenéje az oldalnak, ne legyen hang alapú visszajelzés az oldalon (például ha valami felé viszi a látogató a kurzort). Egyrészt zavaró lehet egy átlagos felhasználó számára is (például bekapcsolt hangszóró mellett éjjel az oldalra lép, és elkezd zenélni a gép - a család felébred), másrészt a felolvasó szoftver használata is lehetetlenné válik a háttérzene miatt.
Ezen irányelveknek sokszor nem adnak igazat. Közelebbről megvizsgálva a kérdést az oldal funkcióját, célözönségét megnézve lehet eljutni az igazsághoz. Egy olyan brosúraszerű oldalon, ahol a hangulatkeltés a cél, valóban célszerű hangok (például háttérzene) használata. Egy tartalmat nyújtó oldalon viszont nem, sőt, zavaró is lehet. Ha az oldal hangot bocsát ki, akkor is gondoskodjunk róla egy könnyen elérhető megoldással, hogy ez kikapcsolható legyen (s a család tovább tudjon aludni).

  • Zavarók lehetnek-e a hangok az oldalon?

Iratkozzon fel hírlevelemre, ahol olyan hasznos tippeket olvashat, amit nem mindenkivel osztok meg!

Szöveg

Mivel a weboldal lényege a szöveg, mindenkinek el kell tudni olvasni a betűket. Elengedhetetlen, hogy betűk mérete átméretezhető legyen, azaz ne konkrét pixelméretek legyenek megadva (hanem százalékosan, vagy pedig ?em? segítségével történjen a definiálása a méretnek). A weblap szövegei gyengénlátók számára is olvasható betűkészlettel (pl. Arial) jelenjenek meg.
Vegyük figyelembe a lélektani hatásokat, a pszichológiai sajátosságokat. Célszerű, ha egy-egy képernyőnyi szövegrészre bontjuk fel a tartalmat, ráadásul úgy, hogy a legfontosabb, alapvető információktól haladjunk mind mélyebbre.
A hatásos cím, a hiteles, frappáns szlogen, a jól felépített tartalom, a csak a cégre jellemző, egyedi termék vagy szolgáltatás hozzákapcsolt értékkel egy piaci rés igényeit kiszolgálva sokkal többet érhet, és az érdeklődő számára az érdekesség erejével bírhat.
A hosszabb írások bekezdésekre vannak tagolva? A könnyebb olvashatóság és átláthatóság érdekében a 250- 350 szavas szövegeket kisebb bekezdésekre kell osztani. Célszerű az oldal tetejére egy címet és 2-3 mondatot írni, néhány szót a menüsor alá, és egy rövid bekezdést az "itt rendelhet" gomb fölé.

  • Olvasható az oldal szövege?

  • Egy betűtípus szerepel az oldalon?

{fcomment}

Csatlakozz a lokális Facebook
csoporthoz és kérdezz!

Lokális marketing facebook csoport